Nieuws 01: Digitale dementie

Begin 2013 komt de Duitse hoogleraar psychiatrie Prof.dr.dr. Manfred Spitzer in het nieuws. Hij waarschuwt ouders, opvoeders en overheid voor het gevaar van langdurig werken met de computer of andere digitale informatiebronnen. In zijn boek ‘Digitale Demenz’ geeft hij diverse voorbeelden, onderbouwd met wetenschappelijke publicaties, van vroegtijdige degeneratie van met name de hippocampus. Het betreft hier een kerngebied dat ligt in de middenhersenen en deel uit maakt van systemen voor informatieopslag en als een voorportaal dienst doet ten behoeve van informatieopslag in ons LTG (lange termijn geheugen). Het speelt ook een essentiĆ«le rol bij ruimtelijke oriĆ«ntatie en navigatie.

Een actief leerproces
Een treffend voorbeeld is gebaseerd op onderzoek bij Londense taxichauffeurs, die onderworpen worden aan een 4 jarige training/opleiding tot taxichauffeur en uit hun hoofd alle belangrijke straten en wegen van Londen behoren te kennen. Hun hippocampus liet een significante vergroting zien na de training vergeleken met andere taxichauffeurs, die geen training kregen. Kortom Spitzer pleit voor een actief leerproces van het (ver)kennen van onze leefomgeving. De wereld leren kennen via de computer leidt volgens Spitzer tot vroegtijdig verval van ons geheugensysteem en daarmee tot vroegtijdige dementie.

Zorgelijke toename van computer- en gameverslaving
De relevantie van dit onderzoek is duidelijk nu computer en gameverslaving in korte tijd enorm is toegenomen. Ouders wordt aangeraden het gedrag van hun kinderen goed te volgen en hun eventuele obsessief computer/telefoon gebruik te beperken. Naast geheugen en aandachtsproblemen leidt intensief computergebruik bij sommige kinderen tot een sociaal isolement en daardoor achterstand in hun sociaal-emotionele ontwikkeling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *